Powered By Blogger

Monday, June 6, 2011

Isu blog Adinda..tak habis lagi?

As salam and hello to all readers,
I bet all of you already knew the Adinda’s issue recently. Since last week, many bloggers read her blog. It is the bravest thing, when she admitted she already done a sexual intercourse in the age of 14 in her blog. What a big ‘joke’???
petikan Harian Metro,4 Jun 2011

Sebenarnya, ramai lagi gadis di luar sana yang sudah hilang kehormatan mereka sejak di bangku sekolah. Ada yang sejak berumur 10 tahun lagi. Namun, apabila seseorang berani mengaku hilang dara terang-terangan, ni jelas mengejutkan. Yes, make us shock.

 Rasa terpanggil untuk kaji dan kupas sedikit mengenai hal ini. Sebahagian sumber mengatakan 60 % gadis hilang dara menjelang usia 18 tahun. klik sini.

As for me, sama-sama kita cuba kurangkan kutukan dan celaan, kita ganti dengan muhasabah dan cuba ambil iktibar dari peristiwa ni.

Gadis melayu.Islam.Bangga dengan dara yang dah hilang. Fine. Let’s back to the  basic. Apa yang dapat saya simpulkan adalah:

1. Kalau faktor, korang semua boleh nilai sendiri kenapa gadis kita jadi begini. The most important is kurang mengamalkan ajaran Islam yang dipelajari, memang tipula kalau gadis ni tak tahu hukum agama. Betul tak.


2. Tidak mengamalkan hukum hudud.
 Hukum hudud dianggap ketinggalan zaman dan radikal bila nak diamalkan. So? Of course orang tak takut berzina. Terang dan nyata dalam Al Quran.

“penzina perempuan dan penzina lelaki, hukumlah mereka masing-masing dengan 100 kali sebatan, dan janganlah rasa belas kasihan kepada mereka keduanya mencegah kamu daripada (menjalankan) hukum Allah, jika kamu beriman kepada Allah dan hari kemudian, dan hendaklah pelaksanaan hukuman mereka disaksikan oleh sebahagian orang beriman.”
                                                                                                                        (Surah An-Nur  24:1)


3. Negara kita semakin perlukan ramai para penyeru atau dai’e untuk kembalikan masyarakat pada fitrah. Ini dijelaskan di dalam Al Quran Surah An-Nur :

“ dan hendaklah ada sebahagian dari kamu yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah kepada yang mungkar. Merekalah orang-orang yang beruntung”
                                                                                                                        (Surah Ali Imran 3:104)


4. Bukti semakin hampirnya hari kiamat.
 Apabila kemaksiatan berani dilakukan secara terang-terangan.  You can refer to the hadith or this link.

credit to google-gambaran hari kiamat

5. Harus memperbanyakkan doa 
semua digalakkan memperbanyakkan doa agar dijauhi dari sebarang bala bencana akibat dosa yang dilakukan manusia. Bencana adalah sebahagian peringatan Allah yang datang tak mengira samada kepada orang muda atau tua. 

Semua orang ada tanggapan tersendiri mengenai hal ni. Terserah kepada individu itu sendiri macamana nak menilainya. Thank you so much for reading this entry.

1 comment:

  1. dah banyak sgt gejala sosial kat Malaysia ni..
    buang bayi, hedonisme...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...