Monday, December 27, 2010

nak ikut ke x???~~


 sesi muhasabah diri aka 'usrah'..




sebab UTAMA join usrah spy DAPAT JAGA DIRI DARI TERUS LALAI. Maklumlah, skrg 

dah x belajar ilmu agama..duduk jauh ngn parents..dah xde org nak bagi nasihat,so kenalah cari 1 alternatif 

untuk pelihara diri kita dari terus lalai...cuba muhasabah balik..

InsyaAllah, siapa yg menolong agamaNya, Allah akan perudahkan urusannya....=)
                    
         "dan jika kamu membantu agamaKu, nescaya aku akan membantu kamu..."


" wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu menuruti langkah syaitan, barangsiapa menuruti langkah syaitan ( berbuat keji ), maka sesungguhnya syaitan menyuruh melakukan perbuatan keji dan mungkar. Kalau bukan kerana kurniaanNya dan RahmatNya padamu, nescaya tidak ada seorang darimu bersih daripada perbuatan mungkar selama-lamanya, tetapi Allah membersihkan sesiapa yg dikehendaki, dan Dia maha mendengar, lagi maha mengetahui..."
                                                                                                                                  (An-Nur:21)

Friday, December 24, 2010

Antara kaum lelaki dan wanita mana lebih setia

hmm setia ke kaum ADAM nie....??

hmm setelah terkena baru terfikir..., sejauh mane kesetiaan kaum Adam ni?? 

tpi ble pk balik, x patut pk cmni...pe yg mmpu dibuat??....= istighfar jela...hu3






ya Allah, kuatkanlah hati ku mghadapi kemelut ini.....ampunilah dosaku...moga kau gantikan ini dgn sst yg lebih baik lg, agar semakin bercambah cintaku padaMu setiap hari...:(

PERSOALAN yg mnjadi tnda tnya smpai harini:

adakah mgkin sbb fitrah lelaki yg bleh kawen sampai 4 org (bagi muslim) n wanita yg hanya boleh 

berkahwin dgn seorang lelaki je dlm 1 mse..,jadi mungkin Tuhan mnjadikan wanita lebih cenderung memiliki 

sifat SETIA yg lebih kuat dripada lelaki....=)


hmm...betul ke teori ni...? 

Tuesday, December 21, 2010

apa yang kita miliki hakikatnya

ble pk balik...kita ni sbnrnya miskin.Nama pun hamba. Sah2 tak miliki apa2. Semua milik Allah. rupa, kecantikan, kesihatan, keamanan...n mcm2 lg. Bak kata abang, Allah bagi kita lebih drpd apa yg kita mintak...


"dan jika kamu hitung nikmatKu, nescaya tidak akan terhitung jumlahnya..."

hmm....thank u Allah...forgive me 4 all my sins...put my love on u...



camni, penah dgr x klo kite tnye kt org, "Abu, bila nk brtaubat?" pastu Abu pun menjawab, "nanti-nantila...aku lum sampai seru lagi..."

hakikatnya hidayah tu kita kena cari, pelihara dan jaga...bukan MENANTI tanpa buat ape2....=)

klo sebut bab hidayah ni subjektif sket...moga kita sentiasa terpelihara dgn rahmat dn hidayahNya...amin...


"kalaulah dosa itu berbau, nescaya tidak ada orang mahu mendekatiku..."

Monday, December 13, 2010

detik indah bersama

As salam to all readers..
just want to write about that day..
That day I got an oppurtunity returning home
but that was only temporary
got to meet the dear brother..
budak gedik manje kat uma..haha..MUHAMMAD AIMAN

bwu lik uma dr TGB, balik2 jew...

sume dah "ERK..."
igtkn knp...

rpe2nye sume ngah kekenyangan..

dwg wt barbeque aritu...


ade ayam...ikan..sotong
biskut batik pown ade
so happy to meet them
They are my soul..
they are my family..:)
coz ktwg ni

bukan slalu pat kumpul ramai2..

mama~abah~abg long (Anas)~kak ngah (Arina)~me~adik Aiman~adik Amirnurasyid~adik Solehuddin


~....love my family......~=)
abah.mama.abg nas.k.rina.tqa.man.amir.solehuddin


Thursday, December 9, 2010

siapa ibu bapa dihati

      

Saat kau berumur 1 tahun, dia menyuapi dan memandikanmu.

Sebagai balasannya, kau menangis sepanjang malam.
Saat kau berumur 2 tahun, dia mengajarimu bagaimana cara berjalan.
Sebagai balasannya, kau kabur saat dia memanggilmu.
Saat kau berumur 3 tahun, memasakkan semua makananmu dengan kasih sayang.
Sebagai balasannya, kau buang piring berisi makanan ke lantai.

Saat kau berumur 4 tahun, dia memberimu pensil berwarna. 
Sebagai balasannya, kau coret-coret dinding rumah dan meja makan.

Saat kau berumur 5 tahun, dia membelikanmu pakaian-pakaian yang mahal dan indah.
Sebagai balasannya, kau memakainya untuk bermain di kubangan lumpur dekat rumah.

Saat kau berumur 6 tahun, dia mengantarmu pergi ke sekolah.
Sebagai balasannya, kau berteriak."TAK NAK.../ TAK MAU..."

Saat kau berumur 7 tahun, dia membelikanmu bola.
Sebagai balasannya, kau lemparkan bola ke jendela tetangga.

Saat kau berumur 8 tahun, dia memberimu es krim.
Sebagai balasannya, kau tumpahkan hingga mengotori seluruh bajumu.

Saat kau berumur 9 tahun, dia membayar mahal untuk kursus pianomu.
Sebagai balasannya, kau sering bolos dan sama sekali tidak pernah berlatih.

Saat kau berumur 10 tahun, dia mengantarmu ke mana saja, dari kolam renang hingga pesta ulang tahun.
Sebagai balasannya, kau melompat keluar mobil tanpa memberi salam.

Saat kau berumur 11 tahun, dia mengantar kau dan teman-temanmu ke bioskop.
Sebagai balasannya, kau minta dia duduk di baris lain.

Saat kau berumur 12 tahun, dia melarangmu untuk melihat acara TV khusus orang dewasa.
Sebagai balasannya, kau tunggu dia sampai di keluar rumah.

Saat kau berumur 13 tahun, dia menyarankanmu untuk memotong rambut,karena sudah waktunya.
Sebagai balasannya, kau katakan dia tidak tahu moden.

Saat kau berumur 14 tahun, dia membayar biaya untuk kempingmu selama sebulan liburan.
Sebagai balasannya, kau tak pernah meneleponnya.

Saat kau berumur 15 tahun, pulang kerja ingin memelukmu 
Sebagai balasannya, kau kunci pintu kamarmu.

Saat kau berumur 16 tahun, dia ajari kau mengemudi mobilnya. 
Sebagai balasannya, kau pakai mobilnya setiap ada kesempatan tanpa peduli kepentingannya.

Saat kau berumur 17 tahun, dia sedang menunggu telepon yang penting.
 Sebagai balasannya, kau pakai telepon nonstop semalaman.

Saat kau berumur 18 tahun, dia menangis terharu ketika kau lulus SMA. 
Sebagai balasannya, kau berpesta dengan temanmu hingga pagi.

Saat kau berumur 19 tahun, dia membayar biaya kuliahmu dan mengantarmu ke kampus pada hari pertama.
Sebagai balasannya, kau minta diturunkan jauh dari pintu gerbang agar kau tidak malu di depan teman-temanmu.

Saat kau berumur 20 tahun, dia bertanya, "Dari mana saja seharian ini?
"Sebagai balasannya, kau jawab,"Ah Ibu cerewet amat sih, ingin tahu urusan orang!"

Saat kau berumur 21 tahun, dia menyarankan satu pekerjaan yang bagus untuk karirmu di masa depan.
Sebagai balasannya, kau katakan,"Aku tidak ingin seperti Ibu."

Saat kau berumur 22 tahun, dia memelukmu dengan haru saat kau lulus perguruan tinggi.
Sebagai balasannya, kau tanya dia kapan kau bisa ke Bali.

Saat kau berumur 23 tahun, dia membelikanmu 1 set furnitur untuk rumah barumu.
Sebagai balasannya, kau ceritakan pada temanmu betapa jeleknya furnitur itu.

Saat kau berumur 24 tahun, dia bertemu dengan tunanganmu dan bertanya tentang rencananya di masa depan.
Sebagai balasannya, kau mengeluh,"Aduuh, bagaimana Ibu ini, kok bertanya seperti itu?"

Saat kau berumur 25 tahun, dia membantumu membiayai penikahanmu.
 Sebagai balasannya, kau pindah ke kota lain yang jaraknya lebih dari 500 km.

Saat kau berumur 30 tahun, dia memberikan beberapa nasihat bagaimana merawat bayimu.
Sebagai balasannya, kau katakan padanya,"Bu, sekarang jamannya sudah berbeda!"

Saat kau berumur 40 tahun, dia menelepon untuk memberitahukan pesta ulang tahun salah seorang kerabat.
Sebagai balasannya, kau jawab,"Bu, saya sibuk sekali, x ada waktu.".

Saat kau berumur 50 tahun, dia sakit-sakitan sehingga memerlukan perawatanmu.
Sebagai balasannya, kau baca tentang pengaruh negatif orang tua yang menumpang tinggal di rumah anak-anaknya.

Dan hingga suatu hari, dia meninggal dengan tenang. Dan tiba-tiba kau teringat semua yang belum pernah kau lakukan, karena mereka datang menghantam HATI mu bagaikan palu godam.
JIKA BELIAU MASIH ADA, JANGAN LUPA MEMBERIKAN KASIH SAYANGMU LEBIH DARI YANG PERNAH KAU BERIKAN SELAMA INI
http://4.bp.blogspot.com/_cK4h2upA6xo/TTiHjMlJwYI/AAAAAAAAAEo/gIPLL_AeEMM/s200/images+%252814%2529.jpg

Monday, December 6, 2010

bayang-bayang hidup

thanks for be in my life....about my shadows....aka my old fwen...(^^). 






Add caption


nme dy Hanisah bt Aris. mmg best fwen time sek men dlu!!!..(^^). Dy blaja kt matrik n9 wat pdt hayat...erm..prangai dy mmg mnje, keanak-anakkan, ceria n sensitif. but she's so understanding gurl. cam2 bnde ktwg share dr form1 agi. kelebihan dy, dy sowang je yg plg memahami diri ni especially time de mslh n mrh. coz ak ni lau marah owg or de mslh ske senyap je,.mmg x tunjuk kt owg..x tw r dy ni de kuase magic kowt ley tw..nk sorok pn xley ngn dy...huhu... sore dy sejibik cam ella.ske dong dgr sore dy..=), thanks nisa 4 all yr advice n be as stars in my life...lapp u...!! (walaupun ktorang slalu gado dlu..yela, gado2 mnje..hahaha)










ha, minah cute ni lak nme dy Nurul Atikah bt Mohd Isa..lahir n dibesarkan kat Pahang. skunk kat UNISZA. amek diatetik. Conok kwn ngn dy nie...coz dy slalu bg nasihat..dy mmg matang menilai kehidupan. Slalu bg dorongan spy jgn ptus ase...thanks tka!!!u're best supporter of mine!!=p..simpan rhsie kte aw!!ngeh2...










minah ni cute tp kkdg cm x btui cket.haha. gurau jgn mare ea ct... nme dy ct mukhlisah Mislan. skunk kat UKM amek mikrobiologi. dy ni mmg epi go lucky owgnyer...slalu je ktwg nyanyi2 n borak2 gosip kat rak kasut tengah2 malam smbil tengok mat2 rempit kt jln rye,..hahaha. ktwg sme2 addicted ngn kucing2 comey.. trademark ktwg adelah 'ct n tiqa cantek!' haha syok r...ct mmg sporting..hoho






rock n roll n steady ni lak nme dy Nur Syafiqah Yakcop. Cun tw skunk.hehe. Bakal ustazah ni blaja kat IPIM Bangi. she known as achik. Best kwn ngn dy nie,..dlu ktwg slalu dok pulun abes abisan study gler2 mse form 3..stay up mlm2...achik ni slalu bg semangat spy blajar sungguh2...mmg pesaing..hehe. ktwg slalu gak ske gosip2 sal member2 nie,...haha,..(asyk gosip je kejenye)he2


that's all..thanks 4 read this entry..:)                                    

Teman sekuliah

~...memory with fWenN.....~


Aniqah & Atiqah
Dah la name nk same, duk 1 bilik lak tu. Selalu je salah sahut panggilan orang dek sebab nama yg hampir sama bunyinya...btw, ani is my roomate since 1 semester in PPUM. Thanks ani when I got problem, u always beside me..:)




kiri skali addina,epi go lucky dy nie. lau shopping ske jln ngn dy, coz minat pn lbey krg sme je..=).sbelah dy pekja. mmg 1 pale ngn minah ni. aritu g mid ktwg dok layan men game token, pasai 2 r lmbat lik ostel...sempoi r...opppssss...hehehe.yg manis2 tdg biru ujung 2 intan aka mama..sore nyaring dy mmg familiar..hehe...da bpnye lum?tanye la tuannye...



                          

                     ske tgk pic nie...comey depa pkai bju ni...muslimah sejati....=)
                                                  (dina,yaya,umi)




yg ni lak gambo 1 batch mlt..time ni g brye uma umi...rmai2.kanan sxali 2 yaya, luaq len, tp dlm lembut beb,cehh...dy tauke kerepek ktwg. Sebut jew nk kepek pe, dy sponsor..t'baek dr ladang...hehehe.the next are vanita, adeline, mak umi, ella, k.yan, aten, zura, mira, chen, opie, naim, rezky, paeh, mirul.eh cm de y kurang jew...hmm a'a, zahiddi swg xde.







aik sibuk msk nmpk?cpe pak cik ni. Ha, ni ler Muhammad Nur Zahiddi. dy ni kkdg special cket coz dy aka ustaz kt kolej ktwg =), tp kkdg bkn sbb 2 jew.coz gambo dy swg je xde an kt atas. So selit je r kt cni..






..............................   that's all (^^) .thanks for reading this entry....................................

hantu saBun~

wink3...(bunyi tirai panggung wayang dibukak)



  Angin bertiup sepoi-sepoi bahasa pd malam tu...pokok-pokok beralun mengikut rentak angin yang bertiup. Hanya desiran daun-daun pokok memecah kesunyian malam. Dingin. Sunyi. Kebanyakan pelajar aspuri blok Tun Teja dan Tun Fatimah sedang lena dibuai mimpi. Nun jauh di suatu sudut, terdapat seorang pelajar aspuri sedang  leka mendengar muzik sambil mencuci pakaian. Sendirian.


  " so what..I'm a rockstar..I got my rock moves..lalala.." Nadia senang mendengar muzik sambil berlagu kecil. Hatinya girang.


  Detik terus berlalu. Jarum jam menunjukkan pukul 2:40 pagi. Bukan sengaja Nadia mencuci pakaian lewat pada malam itu tetapi disebabkan kesibukan menyiapkan homework dan folio yang diberikan guru, Nadia tidak mempunyai masa untuk mencuci pakaian pada waktu siang. Tambah- tambah lagi dia bertambah sibuk kebelakangan ini apabila terpaksa membentangkan kertas kerja study groupnya kepada cikgu.


  "Huh, tang malam-malam buta orang syok tido aku lak sengkang mata kat sini. Nak biarkan, makin berlambak lak baju, nak hantar dobi, dah terlewat.." keluhnya sendirian.


  tiba-tiba...


  Zzzz...krrrr...krrr...zZZzzz....krrrr...krrr..krrr....walkman Nadia mengalami masalah. Lagu nyanyian Pink tidak lagi kedengaran.


  "huish, line tak clear r ni...malam2 cmni r ko wat problem. time lain ok pulak". Dia mengomel sendirian.


  Nadia lantas menanggalkan earphone di telinganya dan meletakkan di tepi suatu suduk ruang pantri tersebut. Dia lalu meneruskan cuciannya.


  Beberapa detik kemudian...
  Sesuatu menusuk hidungnya. Harum. Wangi seperti bunga kenanga. "wow, wanginya..hurm sape duk pakai perfume tengah-tengah malam bute ni..hmm mesti budak-budak dorm dok main sembur-sembur perfume malam-malam ni". Bisik hatinya sendirian.


  Selang beberapa minit kemudian...


  "uwekk...uwekk...uwekk..." bunyi tangisan bayi kedengaran. Sayup-sayup. "ah, perasaan je tu.." hati kecilnya berbisik. Dia mengabaikannya.


  Tetapi lama kelamaan, semakin dia mengabaikannya, semakin kuat bunyi tangisan itu. Seolah- olah ada 'sesuatu' berhampiran dengannya."hish anak sape duk menangis ni..takkan kat hostel ni ade orang buang anak lak". Dia berbisik sendirian. Perkara ini mengingatkannya dengan cerita kakak senior tempoh hari.


  "korang tau tak, kat blok Tun Fatimah dulu, kononnya ada kakak batch atas kitorang buang bayi kat tepi tong sampah...dekat-dekat ngan area tandas. Sejak peristiwa tu la dorm Asma' selalu kena ganggu. Kadang-kadang tengah-tengah malam terdengar suara bayi menangis malam-malam, nampak bungkusan berdarah, dan macam-macam lgi. Sebab tu la kitorang tak kasi korang basuh baju malam-malam...lau korang tak caye, try r buat,hihihi.." cerita Kak Azwa, senior form 4 tempoh hari pada minggu orentasi pelajar-pelajar baru.


  Pesanan itu terngiang-ngiang di kepala Nadia. Baru dia tersedar yang dia telah terlupa pantang larang di asrama. Tambahan lagi dia merupakan pelajar junior yang tidak tahu menahu mengenai hal ini. Pelajar- pelajar puteri memang tidak digalakkan mencuci pakaian pada lewat malam.


 "alamak, cmne aku leh trlupa pesan kak Azwa nie,..ciput tul." Sesalan menempa hatinya kerana mengabaikan pesanan itu.


  Malam semakin sepi. Desiran angin di luar semakin kencang. Bulu roma Nadia meremang. Seram sejuk dibuatnya. Hatinya mulai cemas. Dia lantas mempercepatkan pergerakannya membilas pakaian.


  Tiba- tiba...dia terasa sesuatu. Ya, ada sesuatu sedang mendekatinya....


  "alamak, cmne ni..ya Allah, selamatkan aku dari malapetaka. Doanya dalam hati. "aku ni dah susah baru nak ingat Tuhan". Bisik hatinya. Mulutnya terkumat kamit membaca potongan ayat-ayat suci Al Quran. Habis tunggang langgang dibuatnya kerana terlalu takut.


  Hatinya meronta-ronta untuk menoleh kebelakang. Dia menoleh. Bagai hendak tercabut jantungnya apabila terlihat seorang bayi yang memakai lampin sedang merangkak perlahan-lahan menghampirinya. Semakin mendekatinya...Wajah dan tubuhnya badannya berlumuran dengan darah. Bau hanyir darah dan bangkai menusuk hidungnya. Dari mana datangnya bayi itu menjadi misteri..


  ARRRRGGGHHHH!!!!!!!!PERGI KAU!!! Nadia menjerit sekuat hati. Secara spontan, dia mengambil sabun pencucinya dan mencampakkan ke arah bayi itu sekuat hatinya.


  dan.....






  Tanpa disangka- sangka, bayi itu berkata:
  
  "TAK PEDIHKAN MATA".
  


   Nadia lalu trkejut dan pengsan disitu....






XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX


abes da..jgn mare kengkawan....xdek kaitan y idop n mati...ngeh2...(^^)




                                                                                                                     -mekawaigimmick-













Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...